maandag 15 april 2013

Haarverzorging part one



Gezond, gevoed en glanzend haar. Dat wil toch iedereen? Alleen heeft lang niet iedereen dit en is het vaak lastig de juiste producten te vinden voor jouw haar. Ik heb bijvoorbeeld nooit dezelfde shampoo omdat mijn haar hier wat vettig van wordt. Ik heb wat tips en trics bij elkaar verzameld en bespreek uitgebreid hoe je, je haar het beste kunt verzorgen. Nieuwsgierig geworden? Lees dan verder!



Gespleten haarpunten; kun je het beste zo snel mogelijk laten afknippen. Doe je dit niet, dan splijt de punt alleen maar hoger in je haar wat erg zonde is. Om gespleten haarpunten te voorkomen moet je, je haar goed verzorgen en in goede conditie houden. Teveel kleuren en stijlen zorgt ervoor dat je haar splijt omdat het droog is. Ook regelmatig je haar knippen (om de zes weken) zorgt ervoor dat je haar verzorgd blijft en je minder last hebt van gespleten haarpunten. 
Vet haar; aaaaaargh! Ik heb vaak last van vet haar en vind ’t vreselijk. Het wordt veroorzaakt door je hormonen waardoor je talgklieren overuren maken en meer talg produceren dan normaal. Heel irritant! Toch kun je hier wel wat aan doen. Er bestaan speciale shampoos voor vet haar, voor mij doet het niet zoveel maar je kunt het zeker proberen. Om de drie/vier dagen je haar wassen en het niet al te veel kammen of borstelen kan ook heel erg helpen! Het klinkt misschien vies, je haar zo weinig wassen maar echt it works! Vroeger waste ik mijn haar elke dag, ja echt elke dag. Je haar past zichzelf aan, aan de hoeveelheid dat het wordt gewassen. Het is even uitproberen, ik heb gemerkt dat mijn haar minder snel vet wordt als ik het maar een keer in de drie dagen was. Maar dit hoeft niet perse voor iedereen te werken. 
Droog & pluizig haar; droog & pluizig haar kan erfelijk zijn maar komt vaak ook door het vaak gebruiken van haardrogers, stijltang, permanenten en bleken. Gebruik altijd een verzorgingsproduct voordat je, je haar gaat stylen. Een hittebestendige spray is daarvoor super geschikt! Droog haar heeft meer vocht nodig dan andere haartypes ..  hello conditioner! Gebruik wel een milde shampoo anders is het weer to much. Neem eens in de week eens lekker de tijd voor een heerlijk oliemasker. Masseer warme olijf of amandel olie lichtjes in je haar, bind een handdoek of een badmuts om je haar en laat dit een hele nacht intrekken.  
Statisch haar; hallo winter, hallo statisch haar! Ik heb geen hekel aan de winter, maar als het om haar gaat .. ja dan mag de winter snel over zijn. Normaal een trui aan kunnen trekken, een sjaal om je hoofd doen, en whoeeei je haar staat overeind! Vrij irritant, maar oke wat kun je eraan doen? Haarspray op je kam sprayen, een antistatisch shampoo of een klein beetje vette crème met je vingers door je haar verspreiden zijn dingen die helpen. Zelf ben ik niet zo’n fan van de crème, ik heb van mijzelf al wat vettiger haar en met crème wordt het alleen maar erger. Haarspray op je kam of borstel sprayen helpt voor mij echt heel goed!


Gezond zomerhaar

Zomer! Volgens mij zijn we er allemaal aan toe. Toch zijn zon, zee, chloor, strand erg zwaar voor je haar. Je komt de zee uit, je haar droogt op en je zit na een paar minuten met een bos stro op je hoofd. Herkenbaar? Met de juiste haarverzorgingsproducten is je haar niet verloren en kom je de zomer door met gezonde en glanzende lokken! Als de zon schijnt is het vanzelfsprekend dat je jezelf insmeert met zonnebrandcrème of olie, toch? En je haar dan? Waar je huid vaak bedekt is op het strand wordt je haar altijd blootgesteld aan de zon, waardoor het droog wordt en beschadigd. Zonde van je mooie bos haar. Haarmerken zoals L’Oreal, Keune, Redken en Toni&Guy hebben uitstekende producten die je haar helpen de zomer door te komen.




Gezond winterhaar

De winter is nou niet bepaald een tijd dat mijn haar op z’n best zit. En ik denk dat ik namens veel meiden spreek. Statisch, droog, gespleten haar zijn allemaal dingen die ons in deze periode dwars zitten. Statisch haar ontstaat onder invloed van droge lucht en wrijving van synthetische stoffen en wollen kleding die over je hoofd worden getrokken. Hoe droger de haarschacht is hoe ‘springeriger’ het haar wordt. Hierboven staan al een aantal tips tegen statisch en droog haar maar het is ook ontzettend belangrijk om vochtinbrengende en/of antistatische shampoos te gebruiken. Merken die dit soort shampoos in hun assortiment hebben zijn o.a. Andrélon & Wella. Ook wax en haarlak helpen de droogheid van de haarschacht iets tegen te gaan, het lost het weliswaar niet op maar je haar ‘springt’ dan wel veel minder. Gezond haar begint met gezonde nieuwe haarzakjes. Door het eten van proteine (vlees, vis en sojaproducten), vitamine B, vitamine C en zwavel zorg je ervoor dat er nieuw mooi en gezond haar zal groeien. De verzorging van je hoofdhuid wordt vaak onderschat maar is echt heel erg belangrijk. Geef jezelf bij het wassen van je haar eens een hoofdhuidmassage. Zet je vingers rechtop op je schedel en beweeg de hoofdhuid zachtjes heen en weer. Dit helpt de doorbloeding van je hoofdhuid te stimuleren.  


Extra tips:

- Bind je handdoek na het douchen niet té strak om je haar, zo verlies je volume.
- Ga je veel onder de zonnebank? Bescherm je haar met een handdoek of badmuts. 
- Wanneer je nat haar kamt, gebruik dan een kam met grove tanden. Ontwar je haar eerst bij de punten en werk dan zo omhoog. Je haar met een borstel van boven naar beneden kammen als het nat is, is echt funest. Het zorgt er namelijk voor dat je haar afbreekt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!