zondag 19 mei 2013

Handige huishoud tips!


Zondag een relax dag? Eeehm .. no way. Muziek keihard aan en gaan met die banaan .. stofzuiger, stofdoek, dweil .. oh well. Schoonmaken!




Als ik in het weekend niet hoef te werken ga ik altijd aan de slag in huis. Ik woon samen met mijn vriend in een klein huisje. 'Waarom maak je dan de hele zondag schoon?' zou je misschien denken. Nou, kom dan maar eens bij ons langs. Elke dag is het echt een puinhoop. (tsja mannen ...) Ik ben van mezelf echt een schoonmaakfreak. Heel irritant, soms best handig en fijn. Mijn moeder loopt thuis ook altijd op te ruimen, schoon te maken, te stoffen. Van wie zou ik het hebben? Ik probeer elke dag wel wat te doen in het huishouden maar zondag is dan echt een dag dat alles grondig gedaan wordt! Konijnenhok schoonmaken, stofzuigen, stoffen, ramen zemen. Na zo'n dag ben ik dan echt zo voldaan! Toch kom ik vaak nog dingen tegen waarvan ik denk: een handig tip zou nu best goed van pas komen. Nu heb ik veel dingen zelf uitgevonden, kwestie van gewoon doen en uitproberen, van mijn moeder geleerd of gelezen. 

Nu leek het me wel leuk om een aantal van deze leuke en handige tips voor jullie op te schrijven, zodat ook jullie hier iets aan hebben!
Als eerste begin je met een stappenplan voordat je gaat beginnen. Dit doe ik ook altijd en dat werkt super! Anders krijg ik vaak een chaos in mijn hoofd en ga ik meer doen dan ik wil of nodig is. 


  • Wat wil je gaan schoonmaken? Bedenk dat als eerst. De slaapkamer, badkamer, woonkamer of alles?
  • Begin met datgene waar je het meest tegenop ziet. Je kunt het maar beter gehad hebben.
  • Voordat je begint met schoonmaken, zorg dan eerst dat je alles heb opgeruimd  Om je spullen heen schoonmaken schiet ook niet echt op. 
  • Maak je kamer helemaal eerst helemaal af voordat je ergens anders aan gaat beginnen. Anders ben je overal tegelijk met dingen bezig.
  • Als je het handig vindt maak dan een checklist. Zo heb je makkelijk overzicht waar je bent gebleven. 

Hieronder nog een aantal handige tips die ik altijd gebruik.

Afwasborstel
Is je afwasborstel vies door bijv. tomatensaus of andere viezigheid? Leg hem dan eens een nachtje in chloor. Je afwasborstel is weer zo goed als nieuw!

Gootsteen & roest
Vaak krijg ik mijn gootsteen niet meer schoon omdat er van die vieze vlekken in blijven zitten. Maak het dan eens schoon met azijn i.p.v. afwasmiddel. Gegarandeerd vlekvrij! Dit werkt trouwens ook bij roest en kalkvlekken.

Inkt/balpen vlekken
Melk! Doe wat melk op een schone schoonmaakdoek/lap en wrijf dit in op de vlek. Dit werkt op alles; kleding, de bank. Ge-wel-dig!

Frituurvet
Frituurvet op de grond laten vallen? Gooi er meteen een paar kranten op! Kranten absorberen al het vet. Neem het daarna nog even af met een heet doekje. 

Haarverf
Haarverf op kleding .. ik heb het vaak gehad en geen idee hoe ik dit eruit moest krijgen. Nu heb ik iets gevonden wat écht werkt! Haarspray op de vlekken sprayen, in de was & schoon!

Kattenharen
Sinds een maand of twee hebben wij een poes in huis. Heel erg leuk maar wat een haren overal! Ik blijf stofzuigen en schoonmaken maar op de bank blijven toch altijd wat haren liggen. Wat ik nu altijd doe is eerst de bank stofzuigen en dan met een plastic handschoen om m'n hand over de bank vegen. Op de een of andere manier krijg je dan alle haren makkelijker op een hoop waarna je dit makkelijk op kan zuigen of weg kunt gooien. 

Kauwgum
Kauwgum, wat een rotvlekken. In je kleding, op je meubels, in je haar! Hoe krijg je dit het makkelijkst weg? Pindakaas of babyolie. Dit kun je overal op gebruiken. Niet iedereen vindt pindakaas het fijnst dus dan kun je ook babyolie gebruiken. Door het vet van de olie laat de kauwgum het makkelijkst los.

Spiegels
Spiegels krijg je ontzettend mooi schoon door er wat deodorant op te spuiten en er daarna met een schoon doekje overheen te gaan. Vaak als ik de spiegel schoonmaak met een nat doekje met sop krijg ik allemaal van die vlekken en strepen. Een klein beetje deodorant erop en klaar. 

Zweet
Witte kleding waar wat verkleuring onder de oksels komt door het zweten. Vindt het erg zonde van mijn kleding en heb vaak zat t-shirts weg gegooid. Doe dit niet! Deze vlekken kun je makkelijk weer mooi wit krijgen door een papje te maken van water en zuiveringszout (kun je bij de kruidvat of etos halen) en dit op de verkleurde plekken aan te brengen. Doe het daarna in de was en de vlek is helemaal weg. Heb je shirts of blouses waar elke keer een zweetlucht in blijft hangen? Leg deze dan eens een nachtje in een emmer met warm water en azijn. Weg zweetlucht!





Vergeet nooit voordat je gaat schoonmaken handschoenen aan te doen. Sowieso is het wat schoner en frisser en bovendien zijn schoonmaakmiddelen, sopjes, zeep echt funest voor je huid en nagels. Je nagels worden broos, breken sneller af en je nagelriemen en je huid droogt uit door al het sop.

Ook heel belangrijk is het dan ook om na het schoonmaken je handen te verzorgen met een lekkere voedende handcrème.

Succes & veel plezier met schoonmaken! 





1 opmerking:

Bedankt voor je reactie!